Week 22: veel doen, weinig slapen - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 22: veel doen, weinig slapen - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 22: veel doen, weinig slapen

Door: Jeffrey Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

10 Juli 2012 | Costa Rica, Liberia

Maandag zijn Joren en ik naar Cahuita nationaal park gegaan, we pakte de bus van 07:45. Eenmaal aangekomen bij het park moest je een donatie betalen. Ik betaalde 5000 colones (€7,50). Het park was wel leuk maar niet veel bijzonder. In de avond hebben we samen gegeten met Guillermo en Moises. Lekker Hollands, aardappelen met brocoli en een stuk vlees. Was lekker.
dinsdag zijn we ´s ochtends vertrokken richting Tortuguero Nationaal Park, we moesten we weer vroeg op. We pakte de bus naar Límon, en vanuit daar moesten we een taxi pakken naar Moín. Vanuit Moín moesten wij de boot pakken. de boot was duur, wel 40 dollar! Maar het was een bootrit van 3 en een half uur + een gids, onderweg stopte we af en toe en legde de gids wat uit. Eenmaal aangekomen in Tortuguero hadden we ff rond gekeken en wat gegeten. In de avond om 22:00 zijn we zeeschildpadden wezen kijken. dit was wel vet, want in dit seizoen komen de groene schildpadden aan strand om eitjes te leggen. We konden helaas niet zien hoe ze eitjes legden want het was volle maan en dan zijn ze banger om eitjes te leggen. dat was wel jammer, maar we hadden wel veel schildpadden gezien. Om 12 uur waren wij klaar.
de volgende ochtend moesten wij er om 5 uur uit, we konden maar 4 uurtjes slapen ofzo. Rond deze tijd hadden we een kanotocht door het nationaal park. dit was prachtig! Na de kano tocht hebben we onze spullen gepakt en zijn we wezen eten bij een soda. daarna zijn we aan onze reis terug begonnen naar Punta Uva. We gingen dit keer niet met de boot en zijn we omgereisd. de reis terug duurde 9 uur! We kwamen pas 's avonds aan in Puerto Viejo, hebben wat gegeten en hebben daarna de taxi naar Punta Uva gepakt.
donderdag moesten we om 05:30 op, weer weinig geslapen. We gingen raften! Het was wel weer leuk, alleen de vorige keer was leuker. Na het raften zette de organisatie ons af in La Fortuna. Het stadje dat bij de Arenal volkaan ligt. We hadden onze excursies geregeld voor de komende 2 dagen en onze slaapplek, wij moesten in een tent slapen omdat dat nog als enigste over was, daarna lekker gechilled en een gezellige avond naar de kroeg geweest met mensen van de hostel.
Vrijdag begon onze excursie pas om 15:15 dus we konden lekker uitslapen! Eindelijk. In de ochtend gingen we ontbijtje halen en zijn we daarna naar de waterval geweest dichtbij de volkaan. Het park was super mooi! Ook nog lekker gezwommen bij de waterval, die was prachtig! Na de waterval zijn we naar de hostal gegaan en zijn we wezen lunchen. daarna werden we opgehaald voor de excursie naar Arenal.
de wandeling was mooi bij de voet van de vulkaan. Je kan helaas niet naar de crater van de vulkaan. Onder de wandeling legde de gids ons uit over de planten en over de geschiedenis van de vulkaan. dit was wel interessant. Na de excursie dropte ze ons bij de hotsprings met het water van de vulkaan. We konden hier blijven tot 21:10 dan werden we weer opgehaald. de hotsprings + diner was inclusief de prijs. Het was de moeite waard. Het was super lekker diner, ombeperkt eten. Er waren een heleboel hotsprings met verschillende temperaturen. Er waren ook glijbanen! Alleen de hotsprings waren echt typisch Amerikaans. Je moest ook perse een t shirt aan in het restaurant.We moesten wel 3x op en neer lopen omdat we weer iets waren vergeten voor het restaurant. dit sloeg echt nergens op.
de hotsprings waren lekker. de glijbanen waren super snel en leuk! Het was een geslaagde avond. Na de hotsprings hadden we nog een feestje bij de hostel met de mensen.

Zaterdag hadden we een excursie naar Caño Negro. de gids was aardig en legde ons veel uit over het land. Onder de reis kwamen langs een restaurant vol met leguanen. dit was mooi om te zien.
de excursie was leuk. We gingen met een boot over de rivier, we hadden veel vogels, kaaimannen, basilisken en een paar apen gezien. Na de excursie hadden we een lunch dat inclusief de prijs was. het was lekker. daarna werden we terug gebracht naar onze hostel. de rest van de dag hadden we niks meer gedaan, alle leuke mensen van de hostel waren ook weg.
zondag ochtend zijn we naar Monteverde gerezen. de reis heette jeep-boat-jeep. Je kan het beter ven-boat-ven noemen want we gingen met een busje ipv een jeep. de reis was leuk, eerst met de bus en daarna met de boot over Lagun Arenal gevaren. dat was prachtig! Na de boot weer met de bus, we werden bij onze hostel afgezet. eenmaal daar hadden we nog maar een half uurtje, daarna begon onze Canopy tour al. we werden opgehaald door de organisatie. Eenmaal daar werd ons alls uitgelegd en kregen we de spullen. de tour kon beginnen! Wat hadden veel tokkelbanen. sommige waren ongeveer 500 meter lang! Niet normaal. Ongeveer aan het einde hadden we the Tarzan Swing. Waarbij je van een plateau werd afgeduwd en slingerde! Helemaal op het einde had je the Superman. dit was een tokkelbaan van 1 KM waarbij je horizontaal gaat. dat was super vet en lang! Na de tour werden we weer afgezet bij de hostel. In de avond lekker een pizza gegeten en redelijk optijd naar bed geweest, het was een drukke week.

• 11 Juli 2012 - 07:05

Miranda:

Weer een leuk verhaal,geniet er nog goed van, de laatste weekjes!!!
    Wij zijn er helaas niet als je thuis komt maar we komen snel een keer als we terug zijn van vakantie!!

Groetjes vd Smitjes

• 11 Juli 2012 - 07:51

Helma Plasmans:

Hey Jeff! Leuk verhaal als gewoonlijk! Geniet van je laatste 10!! daagjes daar. Het zal wennen worden in ons natte en koude Nederland. Breng maar wat zon voor ons mee......