Week 2 en 3: Analyses, plantages en dolfijnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 2 en 3: Analyses, plantages en dolfijnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3: Analyses, plantages en dolfijnen

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

20 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Allereerst mijn excuses dat ik nu pas iets post. Mijn laptop ligt bij de computerwinkel omdat er iets mis leek te zijn met de harde schijf. Vandaar doe ik twee weken in één.

Vandaag is ook mijn moeder jarig. Gefeliciteerd mam! 46 alweer. Geniet van je verjaardag! Ik hou van je xxx

Op zaterdag 6 februari zijn we met taxi Mario naar Peperpot geweest. Peperpot is een voormalige koffieplantage en is nu uitgegroeid tot een klein jungletje. De koffieplant heeft sowieso veel schaduw nodig dus de koffieplantages waren/zijn altijd begroeid geweest als een bos. Het was heel fijn om weer door de jungle te lopen, ik had dat echt gemist. We kwamen veel vogels tegen maar uiteindelijk ook teju's (hele grote reptielen) en doodskopaapjes. In de jungle hebben we ook een videoboodschap opgenomen voor school om kennis te maken met de groep. Dit was ook erg goed gelukt!

Aan de andere kant van de jungle kwamen we uit bij oude huizen van de plantage van Peperpot. We kwamen een oud slavenverblijf tegen dat helemaal was vol gegroeid met de natuur. Dat vind ik altijd heel erg mooi om te zien! Als we een stukje naar links liepen kwamen we ook het oude verblijf van de plantage-eigenaar tegen. Deze stond er nog heel mooi bij en was goed onderhouden. Daaromheen stonden ook twee voormalige koffieschuren. In de buurt was er ook een sluis dat nog gebruikt wordt. Deze sluis werd vroeger gebruikt om het water te reguleren aangezien de plantage op een oud moeras stond moest er wel is water afgevoerd worden. Het was erg indrukwekkend om deze Nederlandse geschiedenis te zien.

In de avond waren we van plan om opstap te gaan!We hadden van betrouwbare bronnen gehoord dat op zaterdag Zsa Zsa Zsu de leukste nachtclub was om naartoe te gaan. We hadden lekker thuis wat gedronken en zijn vervolgens die kant op gegaan met de taxi. We waren er om 00:00 maar in Suriname is dat nog te vroeg, de nachtclubs beginnen hier pas echt om 01:00, dus we zijn even wat gaan drinken bij de bar ernaast. Opvallend waren er een aantal mannen verkleed als vrouwen.
Om 01:00 zijn we weer richting de nachtclub gegaan om maar is te kijken hoe het was. Er was helaas nog helemaal niemand. Dit vonden wij best raar. Iemand kwam naar ons toe en zei dat we eerst in de kleine zaal moesten zijn. Wij er dus naartoe en er waren opvallend veel homoseksuele mannen. Wij voelde ons hier niet helemaal op ons gemak en zijn dus weer naar de grote zaal gegaan. Hier was nog steeds niemand. Arjan vroeg aan de barman of er niet een speciale avond was, de barman zei: "ja, er is een gay night in de kleine zaal. In Suriname is homoseksualiteit nog best wel taboe dus ik weet niet of er nog Surinamers naar de grote zaal komen vandaag." Toen kwam de aap uit de mouw. Dat verklaarde ook al die verklede mannen enzo. Het bleef rustig en we zijn vervolgens maar naar huis gegaan. Helaas was de stapavond niet zo geworden als wij wilden :P

Zondag begon Chinees oud & nieuw hier in Suriname en op het beursterrein hier in de buurt was er voor vandaag een groot evenement geregeld. Chinezen zijn een grote bevolkingsgroep hier in Suriname dus vandaar wordt hun oud & nieuw hier ook gevierd. De Chinezen runnen bijna al de supermarkten van Suriname.
Het terrein was mooi ingericht. Veel kraampjes in de binnenzaal en buiten stond er een groot podium. Toen we er aankwamen ging er direct een miljoenklapper af. Deze duurde erg lang. We schrokken er ook van omdat die opeens afging. Vervolgens zijn we naar binnen gelopen. Hier was er een mooi drakendans en een optocht van Chinezen in mooie traditionele kleding. De draken waren voorop. Dit was een mooi begin. Toen de optocht afgelopen was zijn we langs de kraampjes gegaan en vervolgens naar buiten gegaan. Bij het podium begonnen allerlei optredens. Elke bevolkingsgroep van Suriname (behalve de Javanen) gaven een optreden met traditioneel muziek en kleding. Dit was erg indrukwekkend om te zien. We kregen een optreden van de Inheemse (Indianen), Hindoestanen, Creolen, Marrons en natuurlijk de chinezen. Ze gaven allemaal echt een prachtige show! Na de shows hebben we wat gegeten daar en zijn vervolgens naar een band gaan kijken die daar optrede. De band heette Veni, Vidi, Vici's en hadden echt latino muziek. Vervolgens zijn we naar huis gegaan en zijn daar ook de rest van avond gebleven.

Maandag was een vrije dag omdat het nieuwjaarsdag voor de Chinezen was. We hebben deze dag lekker thuis gerelaxt.

Dinsdag begon onze stageweek weer. Dinsdag tot en woensdag hebben we op stagebedrijf gewerkt, vrijdag zijn we mee geweest met een excursie.

Op dinsdag hebben eerst een planning gemaakt met onze stagebegeleidster. Vervolgens hebben we tot en met donderdag gewerkt aan de probleemanalyse en enquête. Donderdag hebben we een vergadering bijgewoond van werkgroep 3 en 4 van het groene Twinning project. Deze werkgroepen gaan over train de trainer en BPV (beroepspraktijkvorming). Het was erg interessant en we zijn weer achter veel problemen gekomen die er spelen.

Vrijdag zijn we dus meegegaan met de excursies van het eerste leerjaar algemeen groen. Voor deze leerlingen zijn we het onderwijs aan het verbeteren en versterken.

Ze gingen drie plantenteelt bedrijven opzoeken. De eerste was een Surinaamse man die lang in Nederland heeft gewoond. Hij teelt veel Europese planten die bedoeld zijn voor de Europese restaurants in Paramaribo. Hij heeft een mooi buissysteem waar veel planten in groeien. Af en toe komt er water en mest door die buizen heen waardoor ze kunnen groeien. Na de rondleidingen van deze meneer heb ik hem gesproken. Hij gaf aan dat hij het liefst geen pesticide gebruikt enzo en soms moet hij dat gewoon. Ik had hem hierdoor verteld over Permacultuur en hij was erg geïnteresseerd. Ik ga binnenkort met hem in gesprek om er meer over te vertellen waardoor hij het vervolgens ook kan toepassen in zijn eigen plantage.
Het tweede bedrijf was een klassiek landbouwbedrijf. Deze had grote stukken land met één soort gewas. Overal rondom het terrein lag er veel zwerfvuil met veel lege flessen pesticide. Midden in het veld hadden ze wel een zonnepaneel met een lamp eronder. Onder de lamp hoort een bak met water en zeep te staan. Die lamp zal 's avonds aangaan op het terrein al enige lichtbron. Insecten worden hierdoor aangetrokken en vallen vervolgens door de felheid in de bak met water en zeep eronder. Zo kan je op je terrein op een duurzame manier schadelijke insecten bestrijden. Helaas deed deze constructie het niet.
Het laatste bedrijf was een biologisch bedrijf dat jonge planten kweekte en verkocht aan de boeren die het vervolgens doorkweekte tot productieplanten.

Na de excursies zijn we naar huis gegaan en zijn in de avond naar 't vat geweest. Dat is een bekende kroeg hier in Suriname waar ook veel stagiaires komen. Het was erg gezellig en we ontmoette al meteen een hoop leuke mensen. We zijn niet al te laat naar huis gegaan.

Zaterdag gingen we op excursie! Het was echt een hele leuke dag. De gids, Wim Lam Lion is een prachtige vent! Bijna heel Suriname kent hem ook en hij wordt door de mensen hier 'minister van plezier' genoemd. Zijn kantoor is ook 't Vat.
Wij zijn met de auto naar de boot gegaan. We zijn daar op de boot gestapt en we hebben heel de Surinamerivier afgevaard naar de Atlantische Oceaan. Hij vertelde onderweg dat het water zo bruin was vanwege de hoeveelheid klei dat zich in de rivier bevindt. Toen we aankwamen bij de oceaan gingen we lopen over een strand dat 'Braamspunt' wordt genoemd. Hier stonden allemaal zelfgemaakte huizen van golfplaten. De gids zei dat het illegale Guyanezen zijn die hier komen wonen en gaan leven van de visvangst die ze vervolgens verkopen bij de markt in Paramaribo. Het was erg schokkend om te zien. Je zag hier echt pure armoede en papegaaien in kleine kooitjes enzo. Dat was wel even slikken en ik wou ze bijna gaan vrijlaten maar dat kon ik niet maken. Dan hebben die arme mensen tenminste nog iets.

Na dit bezoek zijn we langs de mangroves terug de rivier opgevaren. Onderweg kwamen we de Guyanadolfijnen tegen! Deze dolfijnen komen alleen maar in (Brits) Guyana, Suriname en Frans-Guyana voor! Zij hebben een roze onderbuik. Erg indrukwekkend. We hebben even bij de dolfijnen gelegen en hebben foto's gemaakt.

We vaarde verder en onderweg kwamen we ook nog is rode ibissen tegen! Deze zaten aan de rand van de mangrove en vielen erg op. Ze zijn echt fel en fel rood! Helaas wordt er wel veel op deze beesten gejaagd voor het vlees. Vooral door de Hindoestanen.

Na het stukje mangrove hadden we een tussenstop in een Javaans dorp dat 'Rust en Werk' heet. Dat was een voormalige koffie en cacao plantage. Waarschijnlijk heette dit dorp vroeger 'Werk en Werk.' In het dorp hadden we veel geleerd van de tweede gids over de Javaanse cultuur, dit was erg interessant. Javaans cultuur is vooral de Islam met invloeden van Hindoeïsme en Boedisme. In dit dorp hadden we ook lekker Javaans gegeten dat vers was bereidt door de lokale mensen daar! Zoooo lekker :)

Na het eten zijn we rond het dorp gelopen en hebben nog bij een hindoestaan/javaan (mix, in het Surinaams moksi) fruit gegeten, kaaimannen en schildpadden vastgehouden. Vervolgens gingen we naar de boot en vervolgde we onze trip op het water, we gingen richting Nieuw-Amsterdam.

In nieuw Amsterdam gingen we naar een openluchtmuseum wat een voormalig fort en gevangenis was. Dit fort lag op de kruising van de Surinamerivier en Commewijnerivier, een strategisch punt. Deze diende in de nieuwe tijd (koloniale tijd) als verdediging voor de plantages tegen o.a. piraten en Britten. In de tweede wereldoorlog werd die ook gebruikt als verdediging tegen aanvallen van de Japanners en Duitser. In Suriname werd namelijk veel ijzer bewerkt en dat vond de tegenpartij niet zo leuk. We hebben ook de voormalige gevangenis bezoekt en dat was ook best schokkend om te zien. Er waren ook nog isoleercellen in tact. Vervolgens zijn we naar de oude buskruitopslag geweest en hebben hier een groepsfoto gemaakt.
We zijn terug naar de boot gegaan, dit was het einde van trip. We hebben nog met de groep een drankje gedaan bij 't vat. We zijn daarna naar huis gegaan.

Zondag hebben we weer een chill dag gehouden.

Maandag begon de nieuwe week en deze keer hadden wij wel stage. We hebben de rest van de week veel geanalyseerd en zijn er ook achtergekomen wat nu het echte probleem is. Op maandag hadden we ook met de voorzitters van de werkgroepen en Jan-Willem in Nederland een Skype-overleg. Het probleem bleek uiteindelijk vooral dat het Kwalificatie Dossier nog niet af is waardoor het moeilijk was voor de docenten in Suriname een goed rooster te maken. Ook vinden de Richtingscoördinatoren het lastig om te veranderen van regulieren onderwijs naar competentiegericht onderwijs te gaan.
We hebben deze week ook de enquête afgemaakt en gaan die volgende week uitdelen in de klassen. Hierdoor wordt onze analyse compleet gemaakt en kunnen we met de uitvoering gaan beginnen.

Donderdag was onze gastvrouw Annelies jarig. We hebben voor haar een mok met 63 jaar gekocht en ook slingers opgehangen! Dit vond ze erg leuk.

Vrijdag hebben we niet veel bijzonders gedaan. We werken vrijdag altijd thuis. We moeten nu afwachten op feedback dus we hebben niet echt iets voor school kunnen doen. Dit was wel gewoon een lekkere, rustige dag. We zijn in de middag wel naar de winkels geweest met hangmatten. Arjan heeft vrienden gemaakt hier en we zijn met één van hen naar de winkels gegaan. Hij is ons komen ophalen. Hij had ook een hangmat nodig. Daarna hebben we bij Waterkant een biertje gedaan en zijn vervolgens weer naar huis gegaan.