Week 6 en 7: Mambo project en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 6 en 7: Mambo project en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 6 en 7: Mambo project en Galibi

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

21 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Allereerst mijn excuses dat ik vorige week niks heb kunnen posten. Ik heb het erg druk gehad die week dus ik ben er helaas niet aan toe gekomen. Vandaar dat ik er nu weer twee in één doe!

Op vrijdagavond hadden een poolparty. Met dit feest was er een dak van een hotel wat een zwembad heeft, afgehuurd. Van te voren gingen we eerst drinken bij café Loco. Dit is de stamkroeg van jongere-organisatie Su4You. Om 21:00 werden we opgehaald door een partybus. Dit is een bus met open dag, een bar met boksen en muziek. Dit is erg leuk! In Nederland zal dit nooit kunnen helaas :P We kregen ook heel de rit gratis drank. Er waren vier partybussen om heel de groep op te halen. Ik zat in de eerste en deze was helaas net iets te druk. Gelukkig stond ik vooraan en had ik wel wat ruimte. Na een halfuur (Arjan en ik vonden dit eigenlijk te kort, ze hadden ook in eerste instantie aangegeven dat de rit een uur zal duren) kwamen we aan bij het hotel en moesten we met alle studenten door het hotel heen naar het dakterras. Erg bijzonder dat zo’n feest in een lux hotel georganiseerd kan worden. Eenmaal op het dakterras konden we lekker los gaan! Het was erg gezellig maar uiteindelijk zijn we al rond 01:30 naar huis gegaan. In de ochtend moesten we al om 07:00 op om met een groep vrienden naar Mambo River Resort te gaan voor het weekend...

We werden zaterdag rond 07:45 opgehaald door onze vriend Kenny. We moesten nog naar twee andere adressen om mensen op te halen. Vervolgens zijn we richting het Mambo River Resort gegaan. Dit ligt bij internationaal vliegveld Zanderij in de buurt, lekker een stukje het binnenland in! Na een tijdje krijg je echt wel genoeg van Paramaribo en dan wil je gewoon lekker het binnenland in. Dit weekend was daar geschikt voor.

Eenmaal aangekomen op het River Resort, hadden we eerst onze hangmatten opgehangen en zijn we even gaan zwemmen. De jongens hadden een heel huisje gehuurd. Met banken en bedden. Na het zwemmen hadden we lekker Surinaams gegeten en zijn we het het bootje weggeweest. We zijn naar een zwemplaats gevaren en daar ook lekker gezwommen. Rond het avonduur gingen we terug, koken en weer lekker eten. Later op de avond ging de muziek aan en hebben wij ook een workshop salsadansen gehad. Jaja, ik kan nu basis salsadansen. Dit was erg leuk. Vervolgens lekker geweest en daarna lekker mijn hangmat ingedoken. Het was echt een mooie heldere nacht met heel veel sterren!

De volgende dag zijn we even met het bootje weggeweest, gegeten en vervolgens weer richting huis gegaan. Het werd ook weer tijd om gezellig met mijn vriendin te Skypen!

Maandag tot en met donderdag zijn we weer lekker naar stage geweest. Donderdag hadden we een belangrijk gesprek met werkgroep één dat over het curriculum gaat. We hebben aan hen gevraagd hoe zij projectmatig onderwijs zien voor de groene opleidingen. We hebben vervolgens een begin gemaakt aan het concept voor de projecten. Wij moeten voor twaalf projecten uitwerken waarbij we kort uitleg geven wat het project inhoudt en welke leerdoelen hieraan verbonden zijn. Dit zijn vier projecten voor het eerste leerjaar ‘algemeen groen,’ vier voor tweede leerjaar agro-techniek en vier voor tweede leerjaar bos, natuur & ecotoerisme (BNE).

Donderdagavond zijn we weer uit geweest bij Havana, dit was erg gezellig. Vrijdag hebben we verder gewerkt aan de projecten en rustig aan gedaan.

Van zaterdag op zondag naar Galibi en Frans-Guyana geweest! De hoogtepunt van deze reis was in de avond zeeschildpadden kijken die eieren komen leggen op het strand! Galibi is een inheems (indiaanse) dorpje, helemaal in het noordoosten van het land. We werden om 07:00 van thuis opgehaald door Satish, een vriend van ons. Vervolgens hebben we verzameld bij ’t Vat en zijn we richting het oosten gegaan. De weg naartoe was erg mooi! Je zag dat steeds meer natuur de stad overnam, erg mooi gezegd. Onderweg zijn we nog gestopt bij een brug die over de Commewijnerivier gaat. Vervolgens zijn we nog onderweg gestopt bij het monument van de binnenlandse oorlog ergens in de jaren tachtig (1986 was het volgens mij) Er stonden hier veel grote grafstenen. Hoe groter de steen, hoe ouder de persoon en hoe kleiner hoe jonger. Tijdens die oorlog waren er ook baby’s vermoord en deze hadden de kleinste grafstenen.

Eenmaal in het oosten kwamen we aan bij Albina, “een dorpje dat het centrum is voor de binnenlandbewoners” volgens onze gids. Onze gids was ook een inheemse man. Hij vertelde erg interessant. Vanaf Albina pakte we de boot naar Frans-Guyana! We waren weer even terug op Europees grondgebied. We kregen ook een smsje waarbij er stond aangegeven dat we gewoon met Europese tarieven konden bellen en SMS-en! Dit was erg bijzonder. In Frans-Guyana zijn we eerst naar een kroegje geweest. Hier koste een biertje €2,50! Gewoon Europese prijzen. Je kon hier uiteraard gewoon met de Euro betalen. Dit was weer even wennen allemaal. Je zag ook overal Franse auto’s met Franse kentekens die aan de normale kant (rechterkant) van de weg reden :P In Suriname rijden ze namelijk aan de linkerkant van de weg omdat het eerst een Britse kolonie was.
Daarna zijn we naar een marktje geweest. Het was helaas slecht weer en zijn hier niet al te lang gebleven. De gids legde uit dat de meeste eigenaren van de marktkraampjes Mongoliërs zijn uit Mongolië. Deze bevolkingsgroep deed het erg goed hier.
Na de markt zijn we naar een oude gevangenis geweest. Naar deze gevangenis werden mensen uit Frankrijk met de grootste straf hiernaartoe gestuurd. Deze mensen moesten werken op plantages van Frans-Guyana. Je hebt in Frans-Guyana ook het beroemde Duivelseiland waar veel strafarbeiders werkte. Sommige ontsnappen en gingen richting Suriname. Hier hadden veel strafarbeiders aan de oostkant van het land mensen vermoord. Dit was erg gevaarlijke voor de Surinaamse mensen. Dit gebeurde allemaal tijdens de Napoleontische tijd.

Na de gevangenis zijn we richting Galibi gegaan met het bootje. Dit was nog anderhalf uur varen. Galibi is ook alleen maar bereikbaar via de boot, er lopen geen wegen hiernaartoe. Het was een erg mooi, rustig dorpje met dus alleen maar inheemse mensen. Ik heb altijd veel respect gehad voor deze mensen. We gingen naar onze verblijfplaats. Daarna zijn we gaan kijken naar de inheemse die aan het sporten waren. Ze waren aan het voetballen en volleyballen. Na een tijdje ging Arjan meedoen met voetballen samen met de lokale, inheemse mensen. Daarna hebben lekker gegeten en gezellig gezeten bij ons verblijfplaats.

Rond 22:00 was het zover! We gingen richting de zeeschildpadden! Het was slecht weer en sprongen lekker met regen het bootje in. We hebben een halfuur gevaren waarna we aankwamen bij het strand waar de zeeschildpadden eitjes leggen. We hebben hier maar liefst drie soepschildpadden ook wel, groene zeeschildpadden (Chelonia mydas) gezien! Toen we op het strand waren was het gelukkig droog. We hebben drie soepschildpadden gezien, bij twee hebben we gezien hoe ze eitjes legden en bij één hebben we gezien hoe die terug de zee in ging. Dit was zo bijzonder, indrukwekkend en interessant om te zien! Na dit mooie proces zijn we weer terug in het bootje gegaan om terug richting Galibi te gaan. Op de terugweg begon het weer te regenen en hebben tijdens het varen met z’n alle onder een groot zeil gezeten! Dit was een stuk comfortabeler, zelf zo comfortabel dat ik inslaap viel voor even, ook al was de zee/rivier erg wild. Terug in Galibi hebben we even gezeten en gekaart en daarna lekker naar mijn hangmat gegaan. Het lukt mij steeds beter om in een hangmat te slapen gelukkig.

De volgende dag kregen van onze gids een rondleiding door het dorp. We hebben veel over medicinale planten gehoord en zijn naar een typische werkplaats voor de inheemse geweest. We zijn ook langs een basisschool geweest. De gids vertelde uiteraard weer erg mooi. Na de rondreis hebben we onze spullen ingepakt en zijn we weer naar Paramaribo gegaan. Ik was ’s avonds erg moe, lekker op tijd naar bed geweest.

Maandag begon de stage weer! We hebben heel de week erg hard gewerkt aan de projecten. Donderdag hebben we ook een presentatie gegeven aan de projectmedewerkers en directrice over onze bevindingen, adviezen en conclusies. Dit ging erg goed. Een paar van onze projectmedewerkers gaan volgende week in Nederland voor een week onze school bezoeken. Ze hadden tijdens deze vergadering ook over dit bezoek gepraat.

Vrijdag zijn wij ook even naar stage geweest. We kregen hier een presentatie over de nieuwe, officiële Natin website. ICT leerlingen hebben heel de website vernieuwd en het concept zag er erg goed uit! We zijn erg blij dat hier aan gesleuteld wordt. Het zag er echt niet meer uit en het was flink verouderd. Na deze presentatie zijn we weer naar huis gegaan en hebben we even verder gewerkt aan de projecten.