Week 10: Fredberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 10: Fredberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 10: Fredberg

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

12 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag hebben we rustig aan gedaan en zijn we nog een beetje bijgekomen van Apoera. We hadden het nodig want zondag gingen we naar Fredberg.

Zondag was het dus zover! Eindelijk Fredberg, dit is de trip waarnaar ik het meeste had uitgekeken. We moesten om 07:00 bij het kantoor van SUforYou zijn. We waren op tijd en Fred ook. We moesten alleen nog op de twee dames wachten, die waren te laat (altijd wachten op die dames he :P). Toen we compleet waren zijn we richting de Fredberg gegaan. Onderweg hebben we nog gestopt bij een supermarkt en Warung. Bij de Warung gingen we al vogels spotten. Waarbij we drie vogeltjes hebben gezien. Toen we weer wouden instappen gebeurde er iets pijnlijks, ik heb mijn linker pink tussen de autodeur gehad, de deur was ook echt dicht... ik schreeuwde van de pijn. Ik zat te leunen bij de voordeur en toen stapte Arjan in en gooide hij keihard de deur dicht, daar zat mijn pink dus in de weg. Goede start van de Fredberg. Fredberg is door de gids Fred ontdekt terwijl hij in een vliegtuig zat. Hij is er naartoe gegaan, heeft er een kamp op de berg gemaakt, paden gemaakt en naar zichzelf genoemd.

We hadden onze reis vervolgt en kwamen eerst aan op het basiskamp van Fred, dit is aan een rivier (kleine Saramacca volgens mij). We hebben hier geluncht en zijn vervolgens ongeveer een kwartier verder gereden met de auto. Onderweg kwamen we nog bij een poel met een kaaiman erin die Fred wou vangen maar hij kwam niet meer boven water dus dit was niet meer gelukt helaas. Na de kaaiman hadden we nog een stukje gereden en kwamen we aan bij het begin van onze wandeling. We hebben onze waardevolle spullen achtergelaten in de auto en zijn begonnen met lopen. De wandeling was echt prachtig! Bij het begin hebben we ook een video gemaakt waarbij wij ons allemaal voorstelde en gaf Fred een algemene opening. We vervolgde ons reis en hebben onderweg veel vogels en apen kunnen spotten met onder andere de Rotshaan, Cock of the Rock ook wel genoemd en de rode brulaap. Wij hebben deze apen ook flink horen brullen. Fred had een telefoon mee met allemaal vogelgeluiden en boksen waarmee hij veel vogels heeft aangetrokken. Hij kon ook zelf een aantal vogels goed nadoen! Dit was erg bijzonder.

Na een lange wandeling van ongeveer zes uur met veel dieren en mooie uitzichtpunten waren we aangekomen bij de grot waar wij gingen slapen. Hier hadden we onszelf even opgefrist en is Fred met zijn broertje Leon die ook mee was palmhart gaan zoeken om ook te eten. Na een tijdje konden we lekker eten met zelfgemaakte borden van bladeren. We hadden rijst met palmhart en ui, het was heerlijk! Voor palmhart moesten wel helaas drie bomen omgekapt worden maar met overleven mag alles. Na het eten hebben we nog een nest van de rotshaan gezien en hebben we nog een nachtwandeling gemaakt! Met deze nachtwandeling is mijn rechter legerkist kapot gegaan. Heel de zool is er vanaf gegaan. We hebben mijn zool en kist vastgebonden met een liaan. Onderweg kwamen we een gordeldier tegen en een four-eyed opossum! Na het wandelen hebben we even gepraat en zijn we lekker onze hangmat ingekropen om te slapen. Het was een prachtig kampje in die grot. Het was eigenlijk onder een grote steen die omhoog werd gehouden door andere stenen, het was in ieder geval prachtig met ook mooi uitzicht!

De volgende ochtend hebben we ontbeten, spullen ingepakt en hebben we onze reis vervolgt. Vandaag was de dag om de Fredberg te beklimmen! Onderweg zijn we nog in een andere, wat dichtere grot geweest waar vleermuizen inzaten. Na het bezoek van de grot kregen we een buitje maar gelukkig had ik een regenpak mee die ik had gekocht bij de Chinese supermarkt waar we op de heenweg langskwamen. Het was weer een mooie wandeling met veel dieren en prachtige omgeving. Vandaag hoefde we niet zo heel lang te lopen maar wel een pittige berg op die bij een stukje echt steil was. Aan de voet van de Fredberg kwamen we ook de jodiumboom tegen. Deze heeft het jodium in zich die wij ook gebruiken in Nederland voor ontsmetting, erg bijzonder.

Na de zware klom hebben we eerst geluncht op de Fredberg en zijn we vervolgens naar twee uitkijkpunten geweest met prachtig uitzicht! Je zag bij beide uitzichten echt alleen maar bos en heuvels, meer niet. Bij het tweede uitkijkpunt hebben we wel een tijdje gezeten, hier zagen we de regen van ver af aan aankomen. Je zag donkere wolken langzaam onze kant opkomen waarbij je ook regen zag vallen. Wij hadden goed getimed en zijn op tijd teruggegaan naar de shelter boven op de berg. Toen het begon te regen zaten we echt net precies onder de shelter, dit was erg indrukwekkend om te zien en te timen.

In de avond hebben we lekker gedineerd, rijst met kip en hebben we een kampvuurtje gehad. Ook heb ik even aan een luchtwortel geslingerd! Er was ook een andere groep op de Fredberg. Het was erg gezellig met ook veel raadsels. Ik werd alleen gebeten door een pijnlijke mier die de jeukmier wordt genoemd. Ik had het eerste kwartier pijn en om het uur ging het ook nog is af en toe jeuken, niet fijn. Rond 01:00 ben ik lekker gaan slapen.

De volgende dag moesten we de berg af. Dit was erg pittig. Ik heb dit ook met een kapotte kist die met een touwtje en liaan heel werd gehouden en een pijnlijke pink moeten doen. We zijn eerst naar een nog hoger uitkijkpunt geweest en zijn vervolgens helemaal naar beneden gelopen richting de auto. Deze wandeling duurde ook zes uur. Toen we aankwamen bij de auto was ik echt kapot maar ook heel erg trots op mijzelf :3 Het was zeker de moeite waard.

Met de auto zijn we naar het basiskamp van het begin teruggegaan en hebben hier geslapen. We hebben ook weer een avondwandeling gedaan waarbij wij een kaaiman hadden gevangen en nachtzwaluwen zijn tegengekomen. Fred en zijn broertje hadden deze ook voor ons gevangen.

Na een nachtje in de hangmat hebben we lekker een rustdagje bij de rivier gehouden. Het was heerlijk weer waarbij we lekker hebben gezwommen, gevist en gerelaxt. Na de lunch gingen we weer richting Paramaribo en rond 19:30 kwamen we thuis aan.

Donderdag en vrijdag hebben we niet veel gedaan, uitgerust en wat voor school gedaan.