Week 4: Werken en feesten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 4: Werken en feesten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 4: Werken en feesten

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

26 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Het weekend begon goed op zaterdag met een feest dat 'meisje in de jungle' heette bij Tequila bar. Het klinkt spannender dan dat het was want in de club waren alleen een paar varens opgehangen. Verder wel een hele gezellige avond hoor. Voor dat we naar Tequila bar waren gegaan zijn we eerst gezellig bij 't Vat gaan zitten. Het was een geslaagde avond/ nacht.

De volgende dag zijn we naar fort Zeelandia geweest. Om 12:00 was er een gratis rondleiding dus we waren ondanks dat we hadden gestapt vroeg uit de veren.
Het was erg interessant! In het fort zelf ging het vooral over Suriname algemeen. Er lagen veel spullen en kledij opgeslagen van al de bevolkingsgroepen van Suriname. Ook werd er veel verteld over de geschiedenis.
Er hingen in het fort echt heel erg veel borden. Ik had helaas een kater dus ik had niet de concentratie en geduld om alles te gaan lezen. Dit was helaas wel zonde eigenlijk. Verder was er voor de rondleiding een erg grote groep dus wij hebben niet echt met de gids gelopen. Zij was ook niet echt pedagogisch-didactisch bekwaamd helaas (vertaling voor de niet-docenten: niet echt op een goede manier stof overbrengen aan de mensen die luisterden. Ze praatte vrij snel en hield niet echt rekening met de hele groep).
Aan de achterkant van het fort op een uitkijkpunt was er een muur vol met kogelgaten. Hier is de plek waar de Decembermoorden in 1982 zijn gepleegd. Dit was wel indrukwekkend om te zien. Ook stond er een bord bij met de namen van de slachtoffers.
Na het bezoek van het fort hebben we er even omheen gelopen en zijn vervolgens naar huis gegaan. Het begon hard te regen en we moesten onder een afdakje wachten op de taxi. De rest van de middag zijn we lekker thuis gebleven.

Maandag begon de stage weer! Maandag zijn we op locatie Mottonshoop geweest. Het regende deze dag ook heel de dag en zijn er dus met de taxi naartoe gegaan i.p.v. met de fiets. Het is anders niet echt fijn om met natte kleren op stage te zitten. Het was een goeie dag. Ik heb aan het plan van aanpak gewerkt en we hebben de enquêtes afgenomen bij de eerste klas. De leerlingen hebben ze vrij serieus ingevuld en dat is wel fijn.

Dinsdag waren we ook op Mottonshoop en daar hebben de enquêtes afgenomen bij de tweede klas. Ook deze vulde ze vrij serieus in. Vervolgens hebben we die dag ook alle enquêtes gewerkt en zijn tot mooie conclusies gekomen. We merkte ook tijdens het afnemen van de enquête in de klas dat sommige leerlingen moeite hadden met een aantal vragen. Ze hadden het bijvoorbeeld erg moeilijk om twee positieve punten en twee verbeterpunten op te schrijven over de opleiding. Wij moesten dus toen extra ondersteuning bieden in de les.

Al om al was het een goede zet van ons om die enquêtes te doen.

Woensdag zijn we naar de hoofdlocatie I.K.Z. geweest. Hier hebben we ook hard gewerkt. Ik heb eerst een aantal mails gestuurd en vervolgens ben ik opvallende zaken van de enquêtes gaan noteren. Het bleek dat de meeste leerlingen vrouwen zijn. Dit is erg bijzonder omdat in Nederland bij de groene opleidingen vooral jongens zijn. Het bleek ook dat veel studenten geïnteresseerd zijn in toerisme. De studenten die vooral van de MULO komen (middelbare school, oude benaming voor VMBO) veel structuur miste in de opleiding en dat de studenten die van LTS komen (praktijkschool) vooral praktijk miste in de opleiding. In beide klassen zaten ook evenveel jongens dan meisjes. Wij denken ook dat de school op klassenindeling hierna hebben gekeken om de hoeveelheid jongens en meisjes gelijk de hebben in beide klassen. Ook heeft de ene klas vooral voormalige MULO studenten en de andere klas voormalige LTS studenten. Het is erg interessant om met deze gegevens wat te gaan doen.

In de avond is Arjan gaan voetballen en ik ben meegegaan om te gaan kijken en om in de tribune te gaan zetten. Ik had ook lekker een djogo meegenomen (literfles Parbo bier). Helaas liet ik die voor het terrein kapot vallen op de straat (onhandige ikke). Ik ben daar in de buurt naar een supermarkt geweest om een nieuwe te halen.
Het was erg gezellig in de tribune en ik heb een paar stagiaires ontmoet. Zei hadden ook djogo's mee. Ik had gezellig met hen gepraat en gedronken. De wedstrijd was uiteindelijk 2-2 geworden. Best netjes! Het was Suriname tegen Nederland-België. De Surinamers stonden eerst 2-0 voor. Ondertussen werd er ook gebreakdanced en salto's gemaakt door andere mensen. Het was vermakelijk om te zien.
Na de wedstrijd zijn we naar café Loco geweest en hebben hier nog gezeten tot 03:00. Wederom gezellig. Ik was wel vroeg op de avond moe.

Aangezien Suriname 22 nationale vrije dagen kent waren wij natuurlijk op donderdag vrij. Donderdag was de dag van de revolutie, dit is de dag dat het leger onder leiding van Bouterse de coup pleegde op de overheid. Hij is trouwens ook verantwoordelijk voor de Decembermoorden. Niet iedereen is blij met deze dag. De mensen die voor Bouterse zijn natuurlijk wel maar de mensen tegen hem niet. Arjan en ik hebben overdag niet veel bijzonders gedaan, alleen gesport.

's avonds zijn wij weer begonnen met het bier. We hebben eerst thuis wat gedronken en zijn daarna met een vriend van ons naar Waterkant geweest. Hier waren ook optredens vanwege de feestdag. Het was druk hier en aangezien Suriname niet een hele goede infrastructuur heeft stond er één hele rijbaan vol met geparkeerde auto's. Uiteindelijk hebben wij hier twee djogo's gedronken en zijn vervolgens rond 01:00 naar club Havana Launch gegaan.
Het was erg gezellig hier! De club was een beetje Indiaas gekleed, dit zag er erg mooi uit. Ook als je binnenkwam had je links een hele mooie grote deur in deze stijl. Ook de bar boven was mooi in deze stijl. Havana heeft een hele grote balkon en verder een hele grote zaal.
Het was erg gezellig hier! Lekker gedanst en daarna zijn we nog wat gaan eten. Ik had een lekkere Surinaamse kapsalon! Deze is bijna hetzelfde als in Nederland maar dan met pitte kip-shoarma en met mayonaise, ketchup en saté! Was puur genieten. We waren vervolgens om 05:30 thuis.

Vandaag was lekker een rustig dagje en dit keer had ik gelukkig geen kater! We hebben alleen nog touw gehaald voor Arjan's hangmat want die hebben we nodig voor dit weekend! Want dan gaan we naar Springbreak! Volgende week vertel ik hier meer over ;)