Week 8 en 9: Holi Phagwa, verjaardag en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 8 en 9: Holi Phagwa, verjaardag en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 8 en 9: Holi Phagwa, verjaardag en Apoera

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

02 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Het eerste weekend (19-20 maart) waren we eerst van plan om naar Brownsberg te gaan maar we hadden het te druk met stage en hebben ervoor gekozen om thuis te blijven om te werken (het studentenleven is zwaar). Maandag zijn we naar het IKZ geweest om verder te werken aan stage. Dinsdag hadden we gesprek met werkgroep één over het concept van de projecten. Ze waren over het algemeen erg positief! Twee projecten waren alleen te moeilijk en die zouden zeker helemaal aangepast moeten worden. Na het gesprek was de school uit en zijn wij ook weer naar huis gegaan. De drie weken vakantie was begonnen!

Woensdag, de eerste dag van de vakantie, was het Holi Phagwa. Dit is een Hindoestaans feest dat groots gevierd wordt in Suriname. Met dit feest vieren de Hindoestanen de eerste oogst. Om dit te vieren komen er artiesten optreden en gooit iedereen elkaar onder met verfpoeder! Aan het einde van de dag zagen wij er erg kleurrijk uit, We hadden ook een speciaal Holi Phagwa shirt gekocht!

Begin van de middag gingen we naar de Palmentuin. We kwamen een groep vrienden tegen en zijn natuurlijk meteen helemaal onder gegooid. In dit park trad een Hindoestaanse band op. Ze speelde traditioneel muziek en populaire muziek. Na dit optreden was er een wedstrijd waarbij verschillende teams tegen elkaar strijden. De bedoeling van deze wedstrijd is dat een groep elkaar moeten gebruiken om hoog te komen om daar een pot verf over zich heen te gooien. Het team dat dit het snelste doet, heeft gewonnen. Met de finale werd de pot met verf nog hoger gehangen!

Na de wedstrijd zijn wij richting Waterkant gegaan om hier lekker wat te eten.

Na het eten zijn we naar het Onafhankelijksplein gegaan. Hier stond een groot podium waar veel beroemde artiesten optrad, onder andere FeestDJRuud! Het was een erg gezellige avond! Rond 00:00 zijn we richting huis gegaan.

Donderdag en vrijdag zijn we bezig geweest om het concept van de projecten te verbeterd. We hebben dit mooi afgekregen.

Zaterdag was mijn verjaardag! Het was een erg leuke dag! Eerst heb ik geskyped met mijn vriendin (maar liefst meer dan twee uur!!), met mijn moeder en schoonouders. Daarna zijn we naar Bar Zuid geweest om daar met mijn dichtsbijstaande mensen van Suriname wat te drinken en pizza te eten. Vervolgens zijn we naar het huis gegaan van een vriend van mij om daar mijn verjaardag te vieren! Ik had mijn laptop meegenomen voor muziek en iedereen moest wat drank en/of eten meenemen omdat ik zelf niet veel geld had. Uiteindelijk zijn er ongeveer twintig man gekomen! Voor mijn verjaardag heb ik twee boeken gekregen, namelijk Slangen van Suriname en Medicinale planten van Suriname. Ik heb ook een heel mooi shirt van Jack & Jones gekregen! Na het feestje thuis zijn we naar bar Tequila gegaan. Al om al een hele geslaagde verjaardag!

Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan en ons klaar gemaakt om naar Apoera te gaan!

Maandag was het zover! We gingen op trip naar Apoera voor vier dagen. Ik moest 04:15 opstaan, om 05:30 werden we al opgehaald. Ik had eerst nog even gebeld met mijn vriendin om afscheid te nemen.

De reis naar Apoera was erg lang, namelijk acht uur! We hadden een jeep mee en een bus. Als eerst mocht ik in de jeep, die reed erg lekker! Onderweg zijn we drie keer gestopt. De tweede stop was om te lunchen en de derde stop was Blanche Marie. Blanche Marie is de naam van een waterval groep. Het was hier erg mooi! Alleen het was redelijk droog dus er was niet echt een grote waterval, vooral allerlei kleine watervallen. We hebben hier lekker rotsen beklommen en zijn lekker een bij kreekje van een stroomversnelling gaan badderen en ontspannen. Vervolgens hebben we hier ook een beetje rondgelopen. Na twee uur zijn we weer verder gereden naar Apoera. Vanaf Blanche Marie was het nog bijna twee uur naar Apoera. Rond 18:00 Kwamen we aan in dit Inheemse dorp. Apoera ligt helemaal in het westen van Suriname. We sliepen hier in een discotheek. We hadden onze hangmatten opgehangen en daarna lekker gegeten. In de avond hadden we het gezellig gemaakt met iedereen en hadden bezoek gekregen van twee Inheemse jongens die wel van biertje houden. We waren met een groep van vijftien man.

Dinsdag hadden we lekker een lang boottochtje naar Guyana. In Guyana gingen we twee Inheemse dorpjes bezoeken, namelijk Siperota en Orealla. We hadden twee boten, één vrij grote, langzame en één kleine, snelle. Ik zat in de grote, langzame. Na twee uur kwamen aan bij het eerste dorpje. Hier zijn we even aan wal geweest. Het even wennen. Alles was Engels omdat het in Guyana was en wij moesten dus weer Engels praten met de mensen, dit was even omschakelen. Het was ook grappig om al de borden in het Engels te zien. We horden van de mensen dat het kleine bootje al hier was geweest en dat ze aan het vissen waren. Hij vertelde dat het bootje door is gevaren naar Orealla. Het was echt gek dat we het bootje niet zijn tegengekomen. Deze had waarschijnlijk een ander vaarroute genomen. Na even aan wal te zijn geweest, waren we doorgevaren naar Orealla. Toen we aan het varen waren kregen we een regenbui en na een halfuur viel de motor van het bootje uit want we hadden geen benzine meer. Dit was even schrikken, we kregen allemaal een survival gevoel. We waren in the middle of nowhere, zonder bereik en benzine. In het begin moesten we lachen maar na twee en een half uur peddelen waren we niet zo vrolijk meer. We hadden maar drie peddels in een bootje van twaalf man. We gingen ook letterlijk één kilometer per uur. Na die twee en een half uur peddelen (met af en toe de motor tussendoor omdat de bootsman alles uit de benzinetank ging halen door hem op de kop te houden etc.) Had het ander bootje ons net op het nippertje gevonden. We zaten met z'n alle te schreeuwen en te zwaaien waarbij het andere bootje bijna een ander riviertje inging. Echt op het allerlaatste moment draaide het ander bootje om. Ik was erg boos en viel helemaal uit op Arjan (hij zat in het ander bootje). Het was niet persoonlijk bedoeld tegen hem maar ik moest gewoon even mijn frustraties kwijt. Vervolgens hebben we benzine gekregen en konden we het laatste stukje naar Orealla varen.

In Orealla zijn we even door het dorpje heen gelopen en zijn we naar twee hele mooie uitkijkpunten geweest. Na het wandelen hebben we hier lekker Roti gegeten. Na het bezoek aan Orealla zijn we weer terug naar Siperota gegaan. Dit keer wel met genoeg benzine.

In Siperota hebben we eerst meegereden met de quad! Ik zat lekker bij de eerste groep. Ik heb aan de rechter voorkant van de quad gezeten waarmee we door het dorpje en jungle heen croste! We gingen hard berg op en af en kwamen onderweg ook apen tegen! Na het rijden op de quad hebben we lekker rijst met kip gegeten. Toen iedereen was geweest op de quad en had gegeten zijn we terug gegaan naar Apoera. We hadden veel vertraging opgelopen door het probleem met de boot waardoor we niet overal lang konden blijven. Na weer een lange boottocht van twee a drie uur zijn we weer aangekomen op Apoera. Hier hebben we lekker wat gedronken en zijn vervolgens naar bed gegaan. We kwamen ook pas om 21:30 aan.

Woensdag in de ochtend zijn we eerst in Apoera met de auto naar een Inheemse familie geweest dat lekker cassave en aap aan het koken was. Hier hebben we souvenirs gekocht en zijn vervolgens naar een verlaten treinstation midden in de jungle gegaan! Ik wist niet dat we hier naartoe gingen en het was een aangename verrassing! Dit treinstation was in 1975 aangelegd voor bauxietwinning. Het was de bedoeling om bauxiet snel vanaf hier te transporteren naar de haven van Apoera. Het ontwerp is door Nederland gemaakt en gefinancierd. In 1975 werd Suriname onafhankelijk en gaf Nederland een pot geld om het land op te bouwen. Een deel van dit geld is dus naar dit project gegaan. In 1980 werd de koep gepleegd door het leger waarbij Bouterse aan de macht kwam. Bouterse wou niks met Nederland te maken hebben, dus ook het geld niet. Hierdoor is dit project stopgezet terwijl het net klaar was. Nu is het een verlaten ruïne.

Na het treinstation waren we op een plek af gedropt wat het startpunt was om door het savannebos te gaan lopen. We hebben vanaf hier twee uur gewandeld door de bloedhete zon. Op de plekken waar wij liepen was er bijna geen beschutting. De gidsen vertelde niet veel dus ik heb het een en ander aan de mensen uitgelegd over algemene zaken van de tropen en deze savanne's. Na de wandeling kwamen we terug waar wij sliepen en hadden hier lekker gegeten!

Na de lunch zijn we tien minuten met de boot gaan varen om ergens te gaan zwemmen! Toen we aankwamen was het nog vloed dus was het strand nog niet beschikbaar van de zandbank. Je kon er wel al inzitten maar dan zat je nog tot je buik onderwater. We gingen met de groep lekke de bal overspelen en voordat we wisten was er opeens strand! Het werd eb. Er waren ook een hoop lokale mensen aanwezig. Verderop heb ik me even met klei/modder ingesmeerd, dit schijnt goed voor je huid te zijn. Toen het meer eb werd zijn een paar van de jongens gaan voetballen met de lokale mensen. Ik heb ook even geleerd hoe je moet vliegvissen, heb alleen niks gevangen. Toen het donker werd zijn we weer terug gegaan.

Terug hebben we lekker gegeten en ik ben die avond helaas vroeg naar bed gegaan, ik was erg chagrijnig omdat ik de nacht ervoor niet goed had geslapen.

Donderdag stonden we om vroeg op om op te ruimen en terug naar Paramaribo te gaan! Om 09:00 vertrokken we. Ik ben met de boot van Herman (eigenaar van de kleine boot) naar een oppakpunt gevaren waar het bootje uit het water weer op de jeep werd gelegd. Arjan had er met de jeep naartoe gereden. Vervolgens zijn we weer met de hele mooie weg terug naar Paramaribo gegaan. We zijn drie keer onderweg gestopt. Herman is een jager en bij één stop mochten we allemaal een keer met zijn echte shotgun op een blikje schieten! Dit was erg gaaf! Ik had goed raak geschoten alleen de shotgun knalde zo hard dat ik even een piep in mijn rechter oor kreeg. Deze was gelukkig zo weer weg. We vervolgde onze weg en onderweg kwamen we ook nog een goudhaas (Dasyprocta leporina) in Suriname boskonijn genoemd tegen. Herman wou deze schieten om te eten maar miste hem alleen. We hadden nog één keer gestopt om te lunchen en vervolgens pas weer in de beschaving bij Zanderij (waar het vliegveld zich bevindt). We hebben onze reis naar huis vervolgt en kwamen alleen moeilijk thuis. Het was de tweede avond van de avondvierdaagse dus heel de stad was afgesloten. We kwamen pas rond 20:00 thuis aan maar het was zeker de moeite waard!

Gister lekker uitgerust en vandaag heb ik lekker rustig aan gedaan, dingen bijgewerkt etc. Morgen gaan we weer weg voor vier dagen waarbij we echt back to basic de jungle ingaan! Volgende week horen jullie hier meer over :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 15815

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 24 April 2016

NATIN MBO Suriname

07 Februari 2012 - 21 Juli 2012

Pura Vida

Landen bezocht: