Week 5: Springbreak en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 5: Springbreak en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 5: Springbreak en stage

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

04 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Ja! Het weekend begon goed met Springbreak! Op zaterdag moesten we om 10:00 verzamelen bij het kantoor van SUforYou. SUforYou is een organisatie hier die veel activiteiten organiseert voor studenten.
Wij waren er netjes op tijd en natuurlijk vertrokken we pas om 10:30. Dat is nog vrij snel voor Surinaamse standaarden. In de bus was het gezellig en zijn tussendoor nog gestopt bij een supermarkt wat natuurlijk gerund wordt door Chinezen. We hadden wat gehaald en hebben onze reis vervolgt. Eenmaal aangekomen op het terrein waar de muziek al lekker aan stond, gingen we eerst onze hangmatten ophangen voor de nacht. Dit ging vrij snel en Arjan en ik hadden elkaar geholpen. Vervolgens ben ik lekker het zwembad in gesprongen! Na een tijdje kregen we tot horen bij wie we in het team zaten. Het team zag er wel leuk uit en gingen bij elkaar aan een tafel zitten. Hier kregen wij ook onze persoonlijke dopper. Vervolgens zijn we samen gaan lunchen. We hadden koude pasta salade en wat salade. Het was erg lekker!

Na het lunchen konden de spelen beginnen! Eerst kregen we uitleg over de spellen.
Ik zal ze voor jullie ook even uitleg:

- Capture the Flag
Bij dit spel moesten van a naar b (recht stuk) zonder de grond te raken. We kregen hiervoor drie stoelen en twee kratjes waar we met z’n zevenen op moesten. Onderweg kon je ook waterballonnen ophalen om op de tegenpartij te gooien met de hoop dat ze van de stoel of krat afvallen. Als één iemand van je team eraf valt moet je bij één van de safe lijnen opnieuw beginnen. Als je eenmaal aan de andere kant was aangekomen moest je de vlag van de tegenpartij pakken en terug rennen naar jouw eigen kant. Het eerste team dat dit voor elkaar kreeg had gewonnen.

- Cocktail Beach Bucket Challenge
Voor dit spel moest je allerlei minigames doen. Als je een minigame voltooid had mocht je een ingrediënt ophalen voor een cocktail. Het team dat uiteindelijk de lekkerste cocktail had, heeft gewonnen. Het team dat vervolgens de cocktail het snelste atte kreeg een bonuspunt.
Bij één minigame moest je tien rondjes om een stok heen rennen en dan vervolgens naar de overkant lopen om een ingrediënt op te halen. Bij een andere moest je tien keer over het net spelen (was op een beach volleybal veld). Bij nog een ander moest je met een lepel in je mond met een ei erop naar de overkant rennen en bij de laatste moest je de bal over het net gooien en één van de stoelen raken.

- Slide and Flip a Cup
Bij dit spel moest je over je buik glijden over een zeil met groene zeep naar de andere kant. Als je aan de andere kant was aangekomen moest je snel een biertje atten en vervolgens met je hand optikken en proberen dat je cup ondersteboven neerkomt. Als dat je was gelukt was de volgende teamgenoot aan de beurt. Iedereen moest twee keer.

- Pool Estafette
Dit was het laatste spel. Bij dit spel moest ieder teamlid omstebeurt het water in. Aan de andere kant van het zwembad zaten zeven sleutels per team vast aan een grote stenen blok met sloten. Aan de sloten zaten ringen vast. Ieder teamlid moest één slot met een sleutel losmaken en vervolgens de ring meenemen. Als je weer uit het water was mocht de volgende. Als je als team alle ringen had verzameld moest je naar de andere kant van het zwembad rennen. Daar moest je al de zeven ringen om een stok heen gooien. Het team dat dit als eerste had volbracht had gewonnen.

Toen de uitleg klaar was konden we van start. Ons team had deze volgorde van spellen ook. Je ging als team elk spel twee keer doen met na één keer alles te hebben gedaan een halfuur pauze ertussen.
Het eerste spel Capture de Flag hadden we gewonnen, we hadden helaas het einde niet gehaald maar gingen erg snel. Het tweede spel, Cocktail Beach Bucket Challenge was onze cocktail helaas niet het lekkerst maar we hadden hem wel het snelste geat. Met Slide and Flip a Cup hadden we helaas verloren en bij Pool Estafette gewonnen.

De tweede ronde na de pauze hadden we Capture the Flag weer gewonnen maar dit keer net. Ze hadden de afstand wat korter gemaakt waardoor het nu haalbaar was gemaakt. Beide teams hadden de vlag maar wij waren het snelste over de lijn. Eén iemand van de tegenpartij botsten expres tegen een teamgenoot van ons aan die de vlag had. Dit ging erg hard maar toch waren wij als eerste over de lijn.
Bij Cocktail Beach Bucket Challenge hadden wij dit keer wel de lekkerste cocktail maar helaas niet het snelste geat. Bij Slide and Flip a Cup hadden we helaas weer verloren en bij Pool Estafette weer gewonnen. Uiteindelijk zijn we als tweede geëindigd met deze voorrondes.

Later op de dag was er een bonusronde. Elk team moest een act doen. Wij hadden een sexy dans bedacht met de dopper en waren uiteindelijk als tweede geëindigd. De jury deelde punten uit.

Na deze activiteit hadden we lekker avondeten. We hadden heerlijke hamburgers met friet! Lekker westers. In de avond was er nog een ‘ik hou van Holland’ programma met rondes zoals: spellen, muziek raden, tv clips raden en Surinaams vertalen. Wij waren als laatste en hadden dit niet heel goed gedaan en hadden maar 8 punten verdiend. Hierdoor eindigde we uiteindelijk als derde. Helaas net niet in de finale voor zondag. De eerste, tweede en laatste team kregen een prijs dus wij vielen helaas net buiten de prijzen . Ik heb ook helaas niet tegen Arjan gespeeld.

Na ‘ik hou van Holland’ kon het feest los gaan! Lekker muziek geluisterd, gesocialist en gedanst. Om 01:00 was ik moe en ging lekker naar mijn hangmat. Ik heb heel de nacht niet echt geslapen en de muziek ging tot 03:00 door.

Zondag was lekker rustig aan opstarten. Lekker ontbeten en de finale gekeken tussen de twee teams. Nummer één kreeg gratis tickets en drank voor de Pool party van vanavond en de tweede alleen gratis tickets. Ik ga daar vanavond ook naartoe.

Al om al was het een heel gezellig en leuk weekend! We kwamen zondag rond 17:00 thuis. Lekker op tijd naar bed gegaan want maandag begon de stage weer.

Maandag was het slecht weer en zijn we niet naar stage geweest en hebben we thuis gewerkt. We hebben wel veel dingen thuis gedaan voor het project.

Dinsdag gingen we naar het hoofdgebouw. Hier hebben wij verder gewerkt aan het project en met George Cheng gesproken voor de Facebookpagina die wij voor het Natin aan het opzetten zijn.

Woensdag zijn we naar Mottonshoop geweest en hebben hier ook heel goed gewerkt. We hebben ook de doelgroep bepaald en uitgewerkt met een werkvorm. Met deze werkvorm moest je drie verschillende onderwerpen uitwerken per post-it. Elk onderwerp had één kleur. Het eerste onderwerp ging over de doelgroep, hoe die er precies uitziet. Het tweede onderwerp ging over de gewenste situatie die we met de doelgroep gingen bereiken en het laatste onderwerp ging over de methode hoe die bereikt kon worden (werkvormen, didactisch concept etc.) Dit was wel verhelderend voor ons.

Donder hebben we weer gewerkt op de hoofdlocatie. We hebben hier eerst zelfstandig gewerkt en vervolgens veel gesprekken gevoerd. We hebben eerst met Jan-Willem (een docent van ons en begeleider vanuit Nederland) een Skype-gesprek gevoerd over de stand van zaken. Hij was erg trots op ons en zei dat wij heel goed bezig waren. Dit is altijd fijn om te horen .
Vervolgens hadden we een gesprek met Brian Toekemin over de Facebookpagina. Hij is onderdirecteur van de database en administratie afdeling. Hij was ook erg tevreden over onze opset. Na dit gesprek hebben we de dag afgesloten met Romana, onze Surinaamse begeleider en zijn daarna naar huis gegaan.

Vrijdag (vandaag) heb ik eerst geldzaken geregeld en heb lekker geskypt met mijn lieve vriendin en zusje. Vervolgens ben ik dit leuke verslag gaan typen. Vanavond naar de pool party en morgen gezellig met een groep vrienden het binnenland in voor twee dagen! Volgende week vertel ik jullie hier meer over.