Week 12: Bigi Pan/ Nickerie en laatste week stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 12: Bigi Pan/ Nickerie en laatste week stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 12: Bigi Pan/ Nickerie en laatste week stage

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

09 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Zaterdagochtend werden we alweer vroeg om 06:00 opgehaald om richting Bigi Pan en Nieuw Nickerie te gaan. Dit was onze laatste trip die wij hier in Suriname zouden doen!

We hadden iedereen opgehaald en waren totaal met 19 man. Dus een grote en gezellige groep! We vervolgde onze reis richting Bigi Pan en Bas vond het een goed idee om 08:15 al het eerste biertje open te trekken. Ik twijfelde even maar ik dacht het is mijn laatste weekend dus vooruit. Gelukkig was het Heineken Light dus viel het een beetje mee :P

Na een reis van ongeveer vier uur met veel plaspauzes (vrouwen he?) en mee gezang met veel liedjes, kwamen we aan bij Bigi Pan. Hier stapte we in een bootje om richting het meer te gaan. We moesten er tussendoor nog even uit om de boot over een dijk naar de andere kant te slepen. Dit is ook voor veiligheid zodat minder stropers het aantrekkelijk vinden om het beschermd natuurgebied binnen te treden. Het was nog een tijdje over de kreek voordat we bij het prachtige meer aankwamen! Op het meer staan allemaal huizen op pilaren. Het meer is ook maar een halve meter diep. Ik als wildlife spotter zag natuurlijk al in de verten een aantal flamingo kolonies!

We gingen eerst naar een huis op het water toe om lekker te lunchen. Na de lunch zijn we met een kajak op het water gegaan om lekker te dobberen. We hadden heerlijk weer en konden goed van de zon genieten. We hebben ook een moddergevecht gehouden. Na het kajakken zijn we met de motorboot richting de flamingo's gegaan. Het was erg indrukwekkend om deze vogels in het wild te zien! Na het bezoek bij de flamingo's zijn we met de boot terug naar het busje gevaren.

Met het busje gingen we richting de accommodatie in Nieuw Nickerie. Het was een erg luxe accommodatie. Iedereen had een bed tot beschikking. Bij de accommodatie hadden we lekker roti als avondeten die de moeder van Kenny, een Hindoestaanse vrouw vers voor ons had gemaakt! Het was echt heerlijk. Na het eten hadden we rustig gekaart en gedronken en zijn vervolgens rond 23:00 opstap gegaan. Natuurlijk even kijken wat Nieuw Nickerie te bieden heeft.

We zijn eerst naar een launch café geweest. Hier zijn we ook tot drie uur gebleven. Het was erg gezellig en Bas speelde MC voor die avond. Hij zat heel de avond met de microfoon in z'n handen door de muziek te praten om de sfeer te verbeteren, hij deed het best goed. De broer van Kenny was DJ en ging ook af en toe muziek draaien.

Na launch café zijn we nog even naar een andere kroeg geweest maar deze was niet zo leuk. De Surinamers zaten de hele tijd te rappen en deden het niet heel erg goed. Rond vier uur waren we weer thuis. Tijd om te gaan slapen, ik was alweer bijna 24 uur wakker...

Zondag hadden we uitgerust en ben ik even met Kenny en zijn broer naar de lokale markt geweest. Deze markt verkocht alleen maar eten, was klein maar erg leuk. We hadden hier ontbijt voor iedereen gekocht. Lekkere loempia's, satéstokjes en bakbananen.

Terug bij de accommodatie hadden we lekker ontbijten en daarna bierestafette gedaan. Dit was erg grappig en leuk. Om 16:30 kwam eindelijk de bus om terug naar Paramaribo te gaan.

We reden lekker door maar helaas een uur voor Paramaribo kregen we autopech. We hebben hier twee uur gestaan. Er kwam een andere bus om ons verder te brengen. We hadden alles overgeladen in het nieuwe busje en zaten al klaar om te vertrekken. Toen hoorde we dat de andere bus weer was gemaakt dus moesten wij al onze spullen weer overladen naar het eerste busje. Surinaamse logica. Na zo lang met autopech te zitten hadden wij daar echt geen zin in. We wouden gewoon naar huis maar het moest helaas toch wel. Rond 23:00 waren we eindelijk thuis.

Maandag hadden we besloten om na dit drukke weekend thuis te werken aan onze stageopdrachten. We hebben op deze dag ook wat souvenirs gekocht.

Dinsdag zijn we naar het I.K.Z. geweest. We hadden hier verder gewerkt aan onze stage en we hadden een gesprek met Romana Gardeslen gehad. Zij was op werkbezoek in Nederland geweest op onze school dus we moesten nog het een ander doorbespreken en het was ook de eerste keer dat we elkaar weer na de paasvakantie zagen.

Woensdag hebben we op het I.K.Z. verder zelfstandig gewerkt, vooral aan het campagneplan.

Donderdag zijn we naar Mottonshoop geweest. Dit was onze laatste dag op deze locatie en we hadden taart gekocht voor het personeel hier. We hadden verder gewerkt aan de stageopdracht en hebben afscheid van iedereen genomen. Later in de middag zijn met een collega van ons naar de centrale markt geweest. Hier heb ik nog een aantal spullen gekocht om mee te nemen naar Nederland zoals satésaus en masala kruiden. In de avond zijn we natuurlijk voor de laatste keer Havana Launch geweest! Het was een gezellige, laatste avond.

Vrijdag hadden we een belangrijke, afsluitende vergadering. De directie was er ook bij. wij hadden vandaag natuurlijk ook taart meegenomen. Deze vergadering ging over het werkbezoek aan Nederland en hoe het verder met project zou moeten gaan. Ook werden Arjan en ik bedankt en kregen we een afscheidscadeau. Arjan heeft een mooi kunstwerkpoppetje gekregen dat door de Javanen is gemaakt en ik een mooie kapstok voor onder andere sleutels. Na de vergadering zijn we naar huis gegaan en hebben we alles ingepakt. Vrijdagavond hadden we housewarming bij het nieuwe huis van Satish en Cynthia. Dit was ook een gezellige, laatste avond.

Zaterdag was de grote dag dat we weer terug naar Nederland gingen. We werden door Satish en Cynthia naar het vliegveld gebracht. Op het vliegveld hadden we onze koffers ingecheckt en nog even een pilske met z'n alle gedaan. We hadden afscheid genomen en zijn vervolgens door de douane heengegaan. Achter de gate hebben we nog 'tax free' geshopt en wat gegeten en zijn vervolgens het vliegtuig ingegaan. In het vliegtuig heb ik nog even James Bond: Spectre gekeken, gegeten en vervolgens geprobeerd te slapen. Dit lukte helaas niet zo goed. We hadden een halfuur vertraging en zijn in Amsterdam rond 08:00 geland. Het was erg koud en ik was dit echt niet meer gewend. Welkom terug. Na uur waren we overal doorheen en stond er een heel welkomscomité op ons te wachten. Het was wel fijn om weer terug te zijn.

Al om al was Suriname een bijzondere, prachtige ervaring en ik zal dit nooit meer vergeten!