Week 1: afscheid, ontdekking, lekker weer en eten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu Week 1: afscheid, ontdekking, lekker weer en eten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeffrey Damen - WaarBenJij.nu

Week 1: afscheid, ontdekking, lekker weer en eten

Door: J.A.F. Damen

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

05 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen zaterdag was de dag van de vlucht. Ik moest om 06:00 uit bed en rond 07:15 zijn we vertrokken richting Schiphol! Was heel erg fijn dat mijn vriendin er ook bij was. Op Schiphol aangekomen heb ik mijn OV chipkaart stopgezet. Vervolgens heb ik mijn bagage ingecheckt. Is tegenwoordig ook zelfservice. Na het inchecken heb ik afscheid genomen van mijn moeder, schoonouders en mijn vriendin... dit was niet zo'n leuk moment maar wel fijn dat we elkaar nog even vast hebben kunnen houden. Nadat we afscheid hadden genomen gingen we door de douane heen.

Ik was erg boos bij de douane! Ze hadden mijn DEET weggegooid!Dit omdat het meer was dan 100 ml, ik heb er nog om geklaagd dat zelf de manager van de douane erbij kwam xD Ik had aangegeven dat het belangrijk voor mijn gezondheid was en dat ik het echt nodig had. Dit was helaas niet genoeg en voor veiligheidsredenen hebben ze het weggegooid (ironisch he?)

na de douane zijn we richting de gate gegaan, toen kwamen we erachter dat onze vlucht drie kwartier vertraging had... dit was een beetje jammer. We hebben eerst rustig gezeten, lekker geappt en zijn vervolgens in de rij gaan staan. Meteen begonnen Surinaamse mensen gezellig tegen ons te praten, als de mensen allemaal zo zijn daar wordt het echt een top ervaring. Toen de gate eindelijk open ging zijn we in het vliegtuig gegaan.

In het vliegtuig zaten we vrij achteraan. later kwam er bij ons een Surinaamse man zitten, die begon ook meteen gezellig te praten! Echt prima zo, we hebben ook een paar keer gelachen.
De reis liep verder prima, we werden genoeg bediend door de crew, hebben genoeg eten gehad, lekker rijst met kip en een roti. Ook hebben Arjan en ik lekker een biertje gedaan om onze reis te openen! verder heb ik nog lekker twee films gekeken, Mad Max (rare maar bijzondere film) en Hot Pursuit (was wel grappig).

We kwamen een kwartier later aan dan gepland op het vliegveld Zanderij, in de buurt van Paramaribo. De vertraging was goed ingehaald. toen we waren uitgestapt hadden we meteen een foto gemaakt (zie profielfoto). Vervolgens gingen we naar de Paspoort controle.

Dit duurde verekkes lang! Ik had echt geen geduld, toen zei Arjan mooi: "wen er maar alvast aan in dit land." xD true that. Na anderhalfuur waren we eindelijk aan de beurt, paspoort laten zien en het lijstje afgegeven wat we in het vliegtuig moesten invullen. Dit ging zonder problemen. We konden eindelijk weg.

We werden meteen opgehaald door de taxi die voor ons was geregeld, hij heeft anderhalf uur op ons staan te wachten o.O hij dacht dat we niet meer kwamen. Erg lief van hem. We hebben onze spullen ingeladen en hebben er ongeveer anderhalf uur over gedaan om bij onze bestemming te komen. Het was in de buurt van Paramaribo erg druk op de weg. Ik kreeg tijdens de rit weer dat heerlijke vertrouwen tropisch gevoel wat ik in Costa Rica heb gehad, heerlijk!

Toen we waren aangekomen bij onze verblijfplaats hebben we kennis gemaakt met de gastvrouw, het was meteen al een erge aardige vrouw! Zo aardig dat ze meteen voor ons eten heeft gehaald, we hadden nog niet echt gegeten. Ze kwam terug met heerlijke bami! Het smaakte hier al meteen beter dan in Nederland. Na het eten nog even berichten gestuurd naar het thuisfront dat we veilig waren aangekomen en toen werd het tijd om lekker te gaan slapen. Ik was kapot!

Zondag zijn we na uitgeslapen te hebben lekker naar de binnenstad van Paramaribo geweest! We zijn met de 'stadsbus' gegaan. De stadsbussen hier zijn gewoon kleine, mooi beschilderde busjes. Echt leuk! We moesten er wel een uur op wachten. Toen we erin waren hebben we ook weer gezellig met de locals gepraat.

Aangekomen in het centrum zijn we richting het beroemde 'Waterkant' gegaan. Het was zondag, alles was dicht dus er was niet veel te beleven. We hebben eerst een terrasje gepakt en kennis gemaakt met het Surinaamse 'Parbo' bier. Deze smaakte wel lekker! Vervolgens zijn we wat wezen eten bij de Waterkant. Dit was niet duur en erg lekker! na het eten zijn we richting het presidentieel paleis geweest met de Onafhankelijkheidsplein en via fort Zeelandia naar de Palmentuin gegaan. We hebben hier doorheen gelopen en zijn vervolgens bij Zus & Zo gaan zitten voor een biertje. We wouden hier ook een fiets regelen maar die was om 14:00 al dichtgegaan helaas, volgende keer beter. Daarna zijn we langs de mooie, houten kapel teruggegaan naar de bushalte. Ook hier moesten we weer een uur op de bus wachten om terug te gaan.

Toen we terug waren hadden we wat gegeten en zijn vervolgens naar de Mal in de buurt gegaan voor simkaarten, ook die was helaas dicht wegens schoonmaak. Dus we hadden ook nog geen Surinaams nummer kunnen regelen. Welkom in Suriname. We zijn weer naar huis gegaan en zijn lekker op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag maandag hebben we naar het ontbijt een fiets kunnen regelen in de binnenstad. We hebben ze opgehaald en toen wouden we door naar de telefoonwinkel voor een simkaart. Helaas viel de ketting bij Arjan van de fiets af en moesten we terug naar de fietsenmaker. Zijn fiets was soort van gemaakt en zijn vervolgens maar naar huis gegaan want we hadden er geen zin meer in :P. Toen we thuis kwamen hebben we even rustig aan gedaan en zijn vervolgens naar de mal gegaan voor een simkaart. Nu was die gelukkig wel open (thank god). We hebben de simkaart geregeld en zijn vervolgens bij popeye gaan eten. Kip fastfood restaurant, we hadden er nooit van gehoord en waren erg nieuwsgierig.
Het was niet echt 'fastfood' want het duurde erg lang. Ik had een lekkere chicken cajun sandwich, helaas proefde ik niet de cajun, misschien hadden ze mij de foute gegeven ofzo xD Daarna zijn we lekker naar huis gegaan.

Dinsdag was onze eerste stagedag! We hadden er erg veel zin in. We werden opgehaald door Romana, onze begeleider en zijn eerst naar de hoofdlocatie geweest. Eerst werd onze werkplek aangewezen en we zijn vervolgens met de directrice gaan praten. We hebben kennis gemaakt en over het project gepraat. Na het gesprek hebben we even zelfstandig gewerkt en zijn vervolgens naar de andere locatie gegaan dat 'Montenshoop' heet. Hier zitten de studierichtingen landbouw, bosbouw en ecotoerisme, de studierichtingen waar wij vooral mee te maken hebben. Hier hebben we ook kennis gemaakt met de docenten en onderdirectrice (ja, zijn allebei vrouwen hier). Na de kennismaking zijn we lekker naar huis gegaan. Annelies (onze gastvrouw) had weer heerlijk voor ons gekookt! Lekkere Surinaamse soep, puur genieten! Daarna hebben we nog even aan het project gewerkt thuis.

Woensdag was onze tweede stagedag! Deze was niet zo heel bijzonder, we hebben op de hoofdlocatie het project ingestudeerd en alvast een opzet voor een enquête gemaakt. Rond twee uur weer lekker naar huis en weer heerlijke eten van Annelies!

Donderdag was alweer onze laatste stagedag deze week. We zijn dit keer naar de locatie van Montenshoop geweest. we moesten al om 07:00 beginnen. We hebben eerst een les burgerschap bijgewoond om te kijken hoe de lessen hier gaan. Het was een erg leuke actieve les! De les ging over evalueren. De leerlingen hebben aan het einde van de les zelf nog een presentatie gehouden.

Na de les zijn we in gesprek geweest met de meeste docenten die met het groene Twinning hebben te maken. We zijn veel te weten gekomen en we moeten veel gaan doen. De leerlingen krijgen hier echt te veel AVO vakken en maar anderhalf uur per week vak-verdieping. We denken misschien dat projectmatig onderwijs nog te veel is voor nu. We gaan nog door met analyseren en dan gaan we verder conclusies trekken als we meer weten. Ik voelde me wel echt een zakenman met al die afspraken heel de week, was erg leuk! Ik ga ook heel hard mijn best doen om het onderwijs van NATIN te verbeteren. NATIN is trouwens een MBO wat je kan vergelijken met onze ROC's, veel studies biedt het NATIN aan. Rond 13:00 zijn we naar huis gegaan en hebben we lekker rijst met bonen gegeten en een biertje gedronken om het weekend te vieren.

Vrijdag hebben we thuis gewerkt, ik heb de les van beroepssituatie 9 bekeken. Dat is de BS die ik nu volg. Het is erg fijn dat we hier helemaal in Suriname toch nog de lessen kunnen zien. De les was ook wel verhelderend. Vervolgens hebben we natuurlijk lekker gegeten en daarna heb ik lekker even met Elise geskypt. Was ook erg fijn om haar weer te zien!

Tot nu toe heb ik een goeie tijd in Suriname, het is een hele leuke stageopdracht en het land is echt heerlijk! De gastvrijheid, klimaat en eten. Als het zo blijft ga ik een hele goede tijd meemaken hier.

Groetjes uit Suriname en tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 15846

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 24 April 2016

NATIN MBO Suriname

07 Februari 2012 - 21 Juli 2012

Pura Vida

Landen bezocht: